جمعه نوزدهم خردادماه سال 1396  01:01 قبل از ظهر

آلن بدیو قرن 21 را قرن «خرده روایت ها» نشان می گذارد؛ خرده روایت هایی که در تقابل با کلان روایت های قرن 20 نهاده می شوند. به تعبیر پست مدرنیست ها، کلان روایت هایی چون مارکسیسم یا لیبرالیسم، تسلط بدون چون و چرایی بر افکار و اذهان داشتند و نشان مهم شان، راه حل هایی بود که برای همه  مشکلات جوامع بشری ارائه می دادند.قرن جدید از آن تسلط رهیده است. دیگر «متن»، مرکز تصمیم گیری نیست. اینک، «حاشیه» ها بر متن شوریده اند و آنها توان و قدرت را در عنان دارند.نشانه هایی از شورش حاشیه بر متن را در بسیاری از کشورهای در حال گذار، پیشتر دیده بودیم. در انظار جهانیان، حاشیه نشینان و دورافتادگان از مرکز در سال 1388، غلبه ای بر مرکزیت در ایران داشتند که دست کم تا نیم قرن دیگر، آثار به خصوص فرهنگی آن از عینیت یافتگی نخواهد افتاد و این البته دیدگاهی بسیارخوش بینانه است در سلامت عملکرد نظام سیاسی؛ و در دیدگاهی بدبینانه و البته منطبق بر واقعیت، باز هم شوریدگان بر فرایند دموکراسی خواهی در ایران، حاشیه نشینانی بودند که مغول وار آمدند و نرفتند.

بدیو، تروریسم را هم با همین دیدگاه تحلیل می کند. آنچه که در 17 خرداد در تهران اتفاق افتاد، بر اساس هویت تروریستهای این فاجعه، مؤید دیدگاه بدیوست با تأکید بر محکومیت این شناعت و مواردی از این دست.

به نظر می رسد هزینه ای که جامعه ایران در مقایسه با جوامعی مانند افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لیبی و ... پرداخته، هزینه چندانی نیست. هرچند قربانی شدن تنها و تنها یک انسان، هیچ توجیهی ندارد.

می توان ترور اخیر در ایران را هشداری دانست. این هشدار البته در وهله ی اول به نظام سیاسی است یعنی مرکز.

گروههای تروریستی، در واقع، حاشیه نشینانی مذهبی، قومی، فرهنگی و ... هستند که بر مرکزی که نظام سلطه می نامندش، شورش کرده اند و عضوگیری آنان بدون شک از میان آن گروههایی است که به هر علتی در هر کشوری مورد تبعیض نظام سیاسی واقع شده اند. باورش خیلی سخت است که از پس گذشت 38 سال از انقلابی که اصول اساسی اش توجه به مستضعفان و کوخ نشینان( بخوانید حاشیه ای های اقتصادی، مذهبی، قومی و ...) بوده، هنوز درصد بالایی از اهالی سیستان و بلوچستان از آب سالم آشیامیدنی محروم باشند و پیداست که مهمترین علت نارضایتی در میان مردمی مانند استان یادشده، همین احساس محرومیت نسبی و تبعیض است.

نظام های سیاسی مانند ایران، اگر گاهی هم خود را از نقش مبارزان علیه نظام سلطه برهانند و با واقعیت های دنیای محرومیت و حاشیه ای زیستن آشنا شوند، می توانند عبرت هایی مشکل گشا از تروریسم اخیر بگیرند.

من همچنان دیدگاه بدیو را معتبر می بینم که اگر تبیعض و خودبرتر بینی مرکزیت در هر جامعه ای، همچنان به راه انحصارگرایی برود و از تکثرگرایی قومی و دینی و سیاسی و فرهنگی بگریزد، چنین کشتارهایی در قرن 21 ادامه می یابد؛ قرنی که به واسطه تحولات تکنولوژیکی، توان آن را دارد که هر یک نفر را به یک گروه تروریستی تبدیل کند یا گره بزند.


  • آخرین ویرایش:جمعه نوزدهم خردادماه سال 1396
نظرات()   
   
Can you have an operation to make you taller?
یکشنبه پانزدهم مردادماه سال 1396 01:58 بعد از ظهر
Hmm it seems like your site ate my first comment (it was extremely
long) so I guess I'll just sum it up what I had written and say, I'm thoroughly enjoying
your blog. I as well am an aspiring blog writer but I'm still new to the whole thing.
Do you have any points for rookie blog writers?
I'd certainly appreciate it.
احمدی
شنبه هفدهم تیرماه سال 1396 07:30 قبل از ظهر
سلام دکتر
مدتهاست منتظر مقاله جدیدی از شما هستم.
شادی ات روز افزون
بابك احمدی
سه شنبه بیست و سوم خردادماه سال 1396 02:49 بعد از ظهر
تروریسم عقبگردی تاریخی و حركتی است كور،در هر كجا و با هر بهانه ای كه صورت گیرد نكوهیده است و نتیجه ای جزء مرگ و تباهی انسانیت ندارد.
ستاره
یکشنبه بیست و یکم خردادماه سال 1396 02:54 قبل از ظهر
سلام

واقعا تاسف برانگیز بود
برای کشور ما فاجعه بود
مگر اینجا عراق سوریه لیبی یمن یا کشورهایی از این دست بود
که ابن چنین مردم بیگناه را به خاک و خون کشیدن
واقعا دردناک است...
نمیدانم در این مورد چه میتوان گفت
چرا در ایران؟
چرا در کشور ما چنین اتفاقی افتاد؟
نباید ساده از کنار این موضوع گذشت.
امیدوارم نه تنها در ایران بلکه در هبچ کشوری شاهد این جنایت ها
و وحشیگری ها نباشیم ، انسان ها حق خوب زیستن دارند
اگر بگذارند.....

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

از حافظ..........چهارشنبه بیست و پنجم مهرماه سال 1397

از نایینی و طالقانی..........چهارشنبه چهاردهم شهریورماه سال 1397

زیبایی زندگی و مرگ..........پنجشنبه بیست و پنجم مردادماه سال 1397

همین روزها.............جمعه پانزدهم تیرماه سال 1397

فقر وجودی ما.............جمعه هشتم تیرماه سال 1397

مقاومت در برابر استبداد..........یکشنبه سوم تیرماه سال 1397

واژگونی بت ها..........شنبه دوم تیرماه سال 1397

نظریه ی ناشرانه نشر ثالث..........یکشنبه بیستم خردادماه سال 1397

ایرانی «حاشیه نشین شده» ..........یکشنبه بیستم خردادماه سال 1397

همین چند روز پیش..........دوشنبه سی و یکم اردیبهشتماه سال 1397

خشونت علیه خود..........یکشنبه بیستم اسفندماه سال 1396

همین چندروز پیش..........سه شنبه یکم اسفندماه سال 1396

سانسور در گولاگ..........دوشنبه شانزدهم بهمنماه سال 1396

همین چندروز پیش..........دوشنبه نهم بهمنماه سال 1396

حکایت ما و دانشگاه آزاد..........جمعه ششم بهمنماه سال 1396

همین چندروز پیش..........جمعه بیست و نهم دیماه سال 1396

نذری های منزلتی..........یکشنبه شانزدهم مهرماه سال 1396

به مناسبت روز جهانی معلم - یادی از محمد بهمن بیگی..........شنبه پانزدهم مهرماه سال 1396

انشای اول مهر..........یکشنبه دوم مهرماه سال 1396

زندگی بدون تزویر..........جمعه سی و یکم شهریورماه سال 1396

نویسنده و جامعه..........دوشنبه شانزدهم مردادماه سال 1396

معرفی یک کتاب: مفاهیم بنیادی نظریه اجتماعی کلاسیک..........جمعه ششم مردادماه سال 1396

وقت خوش نوشتن..........دوشنبه دوم مردادماه سال 1396

ترلان - فریبا وفی..........چهارشنبه بیست و هشتم تیرماه سال 1396

از دل - مویه های دیروز..........چهارشنبه بیست و یکم تیرماه سال 1396

تروریسم و تبعیض..........جمعه نوزدهم خردادماه سال 1396

در راستای توزیع سیب زمینی و آرد متبرک میان تنگدستان:..........شنبه دوازدهم فروردینماه سال 1396

ترجمه کتاب جامعه شناسی بدن..........شنبه هفتم اسفندماه سال 1395

ترجمه جدید از زیمل..........شنبه هشتم آبانماه سال 1395

.............جمعه دوم مهرماه سال 1395

همه پستها