تبلیغات
بهرود - ترجمه کتاب جامعه شناسی بدن
شنبه هفتم اسفندماه سال 1395  12:02 بعد از ظهر

کتاب «جامعه شناسی بدن»(نظریه های مدرن، پست مدرن و پساساختارگرایانه) اثر کیت کریگان را به تازگی انتشارات نقش و نگار با ترجمه محسن ناصری راد روانه بازار کتاب کرده است.نسخه لاتینی که من از کتاب دارم، منتشر شده در سال 2006 و از انتشارات SAGE است یعنی همان نسخه ی ترجمه شده توسط آقای ناصری راد.

نسخه لاتین کتاب این عنوان فرعی را با خود ندارد. یعنی: نظریه های مدرن، پست مدرن و پساساختارگرایانه) که پیام مهم و مرتبطی با خود دارد، در واقع افزوده ی مترجم محترم است. البته پذیرفتنی است که مترجم عنوانی فرعی به ترجمه بیفزاید اما انتخاب چنین عنوانی، توقع مطالب دیگری را هم به ذهن خواننده مبادر می کند که در کتاب دیده نمی شوند.

من در هنگام مطالعه ترجمه فارسی، متوجه برخی از جملات نشدم و لاجرم، نسخه لاتین را هم در کنار داشتم و به تکرار و برای فهم متن کتاب، به آن مراجعه می کردم. الان، درصدد نتیجه گیری یا داوری در مورد ترجمه ی فارسی کتاب نیستم اما بد نیست یک دو جمله از ترجمه آقای ناصری راد و اصل کتاب را مرور کنیم:

در بحث فوکو از تمدن و دیوانگی چنین آمده:

«توصیف فوکو از بدن پزشکینه که در کتاب پیدایش کینیک (1975) به طرزی جامع بررسی شده است، کاملا به این اثر اولیه ی او در باره ی بیماری روانی مرتبط است.مردمی که ما امروز آنان را بیماری روانی می دانیم، در قرون وسطی رستگاران یا دردمندان روحی بودند.». صفحه 91.

و حالا:

«توصیف فوکو از پزشکی شدن بدن که به طور جامع در زایش کلینیک (1975) بررسی شده، ارتباط نزدیکی به این اثر اولیه در حوزه ای درست هم ریشه با آن دارد: بیماری روحی. مردمی را که امروزه ما به عنوان بیمار روانی می شناسیم، در قرون وسطی از بعُد غیر جسمانی، متبرک شدگان یا پریشان خاطران نگریسته می شدند.». صفحه 46 متن لاتین.

غیرجسمانی را من معادل spiritually  گذاشته ام که با توجه به متن و همچنین با توجه به کلمه mental (روحی) که پیش از آن به کار رفته، معنایی در تقابل با بعد جسمانی را افاده می کند، چیزی که مربوط به وجه روحی و ماورایی بدن دارد و نه روان.

 


  • آخرین ویرایش:شنبه هفتم اسفندماه سال 1395
نظرات()   
   
رضا
دوشنبه چهارم تیرماه سال 1397 07:15 بعد از ظهر
این خیام عباسی یک آدم چرند است که با بی سوادی مطلق کلی ادعا دارد
زاهدی اصل
جمعه یکم دیماه سال 1396 02:05 قبل از ظهر
با سلام، من جدا متاسف هستم در کشوری زندگی می کنم که عده‌ای ندیده و نشناخته و با کمال بی ادبی، تواناییها و مهارت های استادی فهیم و به روز همچون استاد "خیام عباسی "را نادیده گرفته و هرچه میخواهند میگویند و مینویسند، بنده افتخار شاگردی این عزیز را داشتم و به این مهم افتخار می کنم.
ا
myfreecams token
یکشنبه سی ام مهرماه سال 1396 03:57 قبل از ظهر
برادر من توصیه کرد که من احتمالا این وب سایت را دوست دارم.
او کاملا درست بود. این انتشار واقعا روزم را ساخت.
شما نمیتوانید به سادگی باور کنید که چقدر زمان برای این اطلاعات صرف شده بودم! با تشکر!
احمدی
شنبه چهاردهم اسفندماه سال 1395 10:12 قبل از ظهر
در پایان از همه فرهیختگانخواهش می کنم به جای توهین و تحقیر یکدیگر به نقدر علمی در جهت ÷یشرفت دانش اجتماعی بپردازند .دانشی که در این برهه زمانی همچون دانشمندانش مورد بی مهری قرار گرفته است!
پاسخ خیام عباسی : دوستان گرامی : آقای احمدی و آقای سجودی
با درود و احترام
قصد نداشتم پاسخی به این هتاکی ها بدهم، چرا که پاسخگویی به جمعی هتاک و ناشسته روی ناسزاگوی گمنام و بی هویت و بی نشان، موجب اتلاف وقت است.یقین داشته باشید که این گونه ادبیات که کتابتی هم نیستند، برخاسته از محیط خانوادگی آنهاست و هر روزه روز، در گفتگوهای خانوادگی و در خطاب به اهل منزل شان مبادله می شوند: از کوزه همان برون تراود که در اوست. بدون شک، مترجم محترم کتاب «جامعه شناسی بدن» نسبتی با این یاوه گویان ندارد. بعد از مطالعه این کتاب، بلافاصله به دانشجویان معرفی اش کردم به علاوه که رساله دو نفر از دانشجویان دوره ی کارشناسی ارشد که با موضوع مدیریت بدن و با راهنمایی من در حال تدوین هستند،نیاز به منابعی از این دست دارند.نقد منصفانه هر متنی اعم از تألیف یا ترجمه، نشان از اهمیت آن و احترام به مؤلف یا مترجم دارد و این هیاهو و بی ادبی و فحاشی و ناسزاگویی، از سوی هر کسی باشد، نسبتی با جویندگان دانش و اهل فضل و مطالعه ندارد.بنابراین، به احترام دیگر مخاطبان این صفحه، از این به بعد، از درج یاوه هایی این چنینی خودداری می کنم که «صالح و طالح متاع خویش نمودند.» و حکم همان است که سعدی توصیه کرد: ادب را باید از بی ادبان‌آموخت.
پیروز باشید.

احمدی
شنبه چهاردهم اسفندماه سال 1395 09:45 قبل از ظهر
نوشتن؟
ان هم در برهه ای از زمان که نقد نوشته به نقد نویسنده و نقد جایگاه علمی و نقد مکان تدریس (من می گویم نقد تو بخوان توهین)تبدیل شده است نشان از توانمندی شخصی است که چنین ریسکی را پذیر فته است!
گویا مربی بودن و تدریس در دانشگاه شو شتر را نقطه ضعف شخص نویسنده دانستن و مقدمه ای بر عدم دانش و آگاهی ایشان!
اول از دانشگاه شوشتر شروع می کنم.
من در طی سالها تحصیل حد اقل در سه دانشگاه معتبر تحصیل کرده ام دانشگاه شهید بهشتی-دانشگاه صنعتی امیر کبیر و دانشگاه شهید چمران. به جرات می توانم بگویم که اسانید فرهیخته این دانشگاه با وجود همه کمبود ها و مشکلات ناشی از دور افتادگی از مرکز (لا اقل اساتید دانشکده علوم اجتماعی)به هیچ وجه کم از اساتید دیگر دانشگاها ندارند و در مواردی بنظر می رسد بسیار توانمند تر نیز هستند.توصیف من از اساتید مظلوم و فرهیخته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شوشتر چنین است:همانند درختان تناوری هستند که واهه ای زیبا در صحرایی خشک و سوزان ایجاد کرده اند.و همه نابسامانی ها و کمبود و ها و مشکلات را به جان خریده اند.آفریین به همت والایشان.
و اما آقای دکتر خیام عباسی بنده در دوران تحصیل افتخار این را داشتم که در دو ترم تحصیلی شاگرد ایشان باشم.وی را بسیار با سواد و دلسوز و منصف وشاعر مسلک یافت.وی با وجود تمام بی مهری ها و ناملایمات همچنان با تمام توان سعی در تشویق و ترغیب دانشجویان به مطالعه و تحقیق داشت .البته این را نیز باید تذکر دهم که بشخصه کمترین نمرات را در درسهای ایشان گرفتم به واسطه دقت نظر و نکته بینی و نکته سنجی ایشان.
...
نقد آقای مرتضوی مرا به یاد قاضی مرتضوی معروف انداخت که تحدید به داغ و درفش کرده است
و البته آقای دکتر عباسی با ان بدن نحیف و روحیه لطیف بنظرم تهدید به داغ و درفش بیش از توان تن رنجور و روح لطیف وی و همه نامهربانی هایی ست که برایشان گذشته است می باشد
آقای دکتر عباسی عزیز همین افتخار برای شما بس که کمر همت بسته اید و در یکی از نقاط دور افتاده این مرز و بوم با همتی مضاعف و با وجود همه ناملایمات همچنان سعی در ارتقاع دانش فرزندان این مرز و بوم دارید.حتی اگر آن دانشگاه دانشگاه آزاد شوشتر باشد که مرکز نشینان آن را به هیچ می انگارند حال آنکه خود...
مهران سجودی
جمعه سیزدهم اسفندماه سال 1395 09:33 بعد از ظهر
وبلاگ نویسی در شرایطی که همه می دانیم نوشتن مسءولیت هایی دارد و احتمالا عواقبی و حداقلش همین توهین ها و کینه جویی هاست جای تحسین دارد.
هنوز در مرتبه مربی بودن و اغلب خود را معلم معرفی کردن در حالی که پیش از برخی خوش اقبالان و جاه طلبان مدرک دکتری گرفته باشی تاسفی است برای جامعه دانشگاهی نه دلیلی برای توهین.
معلمی در شرایط سخت، در شهرستانی دور با تحمل درد و جفای بسیار، شایسته تمجید است نه طعن.
با توجه به اینکه اطلاعی از اصول ترجمه ندارم و هنوز این کتاب را نخوانده ام نه می توانم نظر آقای عباسی را تایید کنم نه پاسخ آقای مرتضوی را؛ اما دوستانی که به تبع جناب مرتضوی زبان به طعن و توهین گشوده اید ای کاش محک تجربه و توانایی خودتان را معرفی می کردید.
خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
عناوینی که آقای عباسی را بدان خطاب کرده اید نشان می دهد که پاسختان چندان بی طرفانه و به قصد روشنگری نیست.گویی کینه ای داشته اید و اینک فرصت ضربه ای.
یقینا اگر خود از اساتید خوب و یا پژوهشگران کارآزموده بودید در چارچوب معقول تر و پسندیده تری عمل می کردید.
در نقد هیچ نوشته ای و پاسخ به هیچ نقدی استفاده از الفاظ و القابی که برای در شمار نیاوردن آقای عباسی به کار برده اید نه مرسوم است نه مقبول و به شکل غیرقابل انکاری نشان از نیات غیر حرفه ای دارد.
سه شنبه دهم اسفندماه سال 1395 11:40 بعد از ظهر
اینجور اظهارنظر درباره ترجمه یک اثر جز حسادت ورزی نسبت به مترجم چیز دیگه ای نیست. mental illness حتی در ترجمه خانم ولیانی و دکتر امامی از فوکو هم به معنای بیماری روانیه. spiritually هم اصلا به معنی غیرجسمانی نیست. یکی به من بگه این خیام عباسی از جامعه شناسی و پزشکی چه بارشه؟ دوستان این کتابو از کجا میشه خرید؟
معصومه
سه شنبه دهم اسفندماه سال 1395 11:05 بعد از ظهر
آفرین آقای مرتضوی که جواب این جناب خیام را دادی. بعضی ها فکر می کنن که به اسم نقد کتاب هر چی بگن کسی نمیتونه جوابشونو بده. بازم آفرین. ایمیل آقای ناصری رو داری. همونه که زیر مقالاتش اومده؟ تلگرام داره؟
دوست محمدی
سه شنبه دهم اسفندماه سال 1395 10:49 بعد از ظهر
مرتضوی عزیز عجب زدی توی دهن این عباسی پرمدعا. آخه این طرف که زبان انگلیسی حالیش نیست. راستی دکتر ناصری راد هم میدونه اینو؟
سه شنبه دهم اسفندماه سال 1395 07:43 بعد از ظهر
منتظری جان حرفای این وبلاگ نویس دانشگاه آزاد شوشترو جدی نگیر. یه اراجیف نویس بیشتر نیست. حاضرم شرط ببندم این خیام عباسی حتی بلد نیست چهار کلمه انگلیسی حرف بزنه. برای همون خودنمایی یه زری زده. نه از جامعه شناسی سرش میشه نه از زبان. حتی یه بارم ابن کتاب نخونده. خودشم که گفته چیزی از کتاب نفهمیدم.
مرتضوی
سه شنبه دهم اسفندماه سال 1395 05:13 بعد از ظهر
برابر قانون مطبوعات و رسانه موظف به انتشار جوابیه مطالب خود هستید. در غیر این صورت برابر قانون نسبت به دعوی علیه شما در دادسرای جرایم رایانه ای اقدام خواهد شد.
medicalized body به معنی بدن پزشکینه است نه پزشکی شدن بدن. در اینجا medicalized صفت مفعولی است نه مصدر.
Mental illness چنان که نویسنده کتاب صراحتا می گوید بر معنای امروزین آن اشاره دارد. یعنی بیماری روانی. خصوصا که فعل رمان حال را به کار می برد. قید حالت Spiritually هم با فعل زمان گذشته به کار رفته است و به معنای روحی است. این که بعد از گذشت ده سال از انتشار کتاب پیدایش کلینیک هنوز برای آن عنوان جدید زایش کلینیک را انتخاب کرده اید حکایت از ضعف کتاب شناسی شما دارد.
نکته مهم تر این که این کتاب سراسر بر نظریه های مدرن، پست مدرن و پساساختارگرا متمرکز است. نویسنده کتاب بارها در متن اثر به این موضوع اشاره کرده است. مربی دانشگاه آزاد شوشتر زمانه روشنفکرنمایی ها گذشته است. حرفی برای گفتن داشته باشید و عملی برای انجام. برای روشن تر شدن موضوع متن انگلیسی مطالب نقد شده را نیز همین جا منتشر کنید. ضمنا کلمه as را در همه جا به معنی به عنوان ترجمه نکنید. نقد کردن درست یک اثر نیاز به دانش و اصول و مهارت هایی دارد که شما ندارید.
ستاره
یکشنبه هشتم اسفندماه سال 1395 01:15 قبل از ظهر
سلام
خوب هستید ؟
عالی بود
چه دقت و حوصله ای.....
پاسخ خیام عباسی :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

افخمی سینمایی و سیمایش..........یکشنبه بیست و هفتم آبانماه سال 1397

حذفش کنید!..........سه شنبه یکم آبانماه سال 1397

پشمینه پوشی تند خو..........یکشنبه بیست و نهم مهرماه سال 1397

از حافظ..........چهارشنبه بیست و پنجم مهرماه سال 1397

از نایینی و طالقانی..........چهارشنبه چهاردهم شهریورماه سال 1397

زیبایی زندگی و مرگ..........پنجشنبه بیست و پنجم مردادماه سال 1397

همین روزها.............جمعه پانزدهم تیرماه سال 1397

فقر وجودی ما.............جمعه هشتم تیرماه سال 1397

مقاومت در برابر استبداد..........یکشنبه سوم تیرماه سال 1397

واژگونی بت ها..........شنبه دوم تیرماه سال 1397

نظریه ی ناشرانه نشر ثالث..........یکشنبه بیستم خردادماه سال 1397

ایرانی «حاشیه نشین شده» ..........یکشنبه بیستم خردادماه سال 1397

همین چند روز پیش..........دوشنبه سی و یکم اردیبهشتماه سال 1397

خشونت علیه خود..........یکشنبه بیستم اسفندماه سال 1396

همین چندروز پیش..........سه شنبه یکم اسفندماه سال 1396

سانسور در گولاگ..........دوشنبه شانزدهم بهمنماه سال 1396

همین چندروز پیش..........دوشنبه نهم بهمنماه سال 1396

حکایت ما و دانشگاه آزاد..........جمعه ششم بهمنماه سال 1396

همین چندروز پیش..........جمعه بیست و نهم دیماه سال 1396

نذری های منزلتی..........یکشنبه شانزدهم مهرماه سال 1396

به مناسبت روز جهانی معلم - یادی از محمد بهمن بیگی..........شنبه پانزدهم مهرماه سال 1396

انشای اول مهر..........یکشنبه دوم مهرماه سال 1396

زندگی بدون تزویر..........جمعه سی و یکم شهریورماه سال 1396

نویسنده و جامعه..........دوشنبه شانزدهم مردادماه سال 1396

معرفی یک کتاب: مفاهیم بنیادی نظریه اجتماعی کلاسیک..........جمعه ششم مردادماه سال 1396

وقت خوش نوشتن..........دوشنبه دوم مردادماه سال 1396

ترلان - فریبا وفی..........چهارشنبه بیست و هشتم تیرماه سال 1396

از دل - مویه های دیروز..........چهارشنبه بیست و یکم تیرماه سال 1396

تروریسم و تبعیض..........جمعه نوزدهم خردادماه سال 1396

در راستای توزیع سیب زمینی و آرد متبرک میان تنگدستان:..........شنبه دوازدهم فروردینماه سال 1396

همه پستها